Loopia


Användarvänligt
85%
Tillgänglighet
82%
Kundsupport
78%
Prisvänligt
66%
Totalt
78%
VPS

Pris från 84:-/mån


Besök Loopia

Lämna en recension på Loopia

Läs vad Loopias kunder säger om webbhotellet för att se om Loopia är det bästa webbhotellet för dig, eller lämna din egen recension.
Loopia bildades redan 1999 och har sedan dess vuxit till att bli ett av Sveriges största webbhotell 2015 med över en halv miljon administrerade domäner. Samtidigt har man bibehållit sin höga kvalité vilket gjort att branschtidningen InternetWorld utsett Loopia till Sveriges Bästa Webbhotell både 2002 och 2005. Sedan 2006 ingår man i Mamut Group som har över 400 000 kunder.

I deras sortiment ingår dels ett paket riktat åt privatkunder och ett riktat åt företagskunder. Loopia tillhör inte de absoluta lågprishotellen men i gengäld får man bättre support, användarvänlighet och upptid.

Loopias utmärkande drag, utöver deras snabba support och goda upptid, är den lättöverskådliga kontrollpanelen där ovana datoranvändare lätt kan hitta rätt och få full kontroll över sina domäner. T.ex. så kan du installera flera kända mjukvaror såsom WordPress och en egen e-butik med ett enkelt knapptryck. Den mer rutinerade användaren kan använda så gott som alla publiceringsplattformar tack vare att man erbjuder både Unix och Windows.

Loopia är ett webbhotell för dig som värdesätter kvalité framför att spara några kronor.

Besök Loopia
Om du har din hemsida hos webbhotellet Loopia vill vi gärna att du lämnar en recension. Både positiva och negativa recensioner är uppskattade och behövs för att hålla topplistan aktuell med dom bästa svenska webbhotellen. (Om du lämnar ett betyg får du en länk till din hemsida)

  1. Alexander (Kund i 2+ år)

    Arbetar som webbutvecklare och har under många års tid använt ett antal olika större och mindre tjänsteleverantörer. Ett tiotal sidor har jag drivit i egen regi, men ett stort antal genom företag som köpt utvecklingen för att sedan själva hantera förvaltningen. Användarvänlighet, tillgänglighet och supportens bemötande och kompetens är därför ytterst viktigt för att mina kunder skall bli nöjda.

    Loopias DNS har jag använt i flera år och tjänsten fungerar överlag bra. Lite udda hantering i gränssnittet, men överlag helt ok.

    Deras företagsabonnemang för webbhotell fungerar på sin höjd ok när det fungerar. Vanliga WordPressidor tar i genomsnitt 11 gånger så lång tid att ladda i förhållande till när vi lagt samma hos en internationell aktör. Supportens tillgänglighet är dock det som fäller ett ganska mediokert betyg. Till att börja med är supportens öppettider begränsade i jämförelse (De flesta som dessutom är billigare är tillgängliga dygnet runt). Efter att vi fått ett intrång på en sida stängde Loopia tillfälligt ner kontot och meddelade oss om detta. Detta var i sig jättebra då vi kunde agera! Det tråkiga är att det tog drygt 2 veckor innan Loopia återaktiverat kontot igen (inget man kan/får göra själv), vilket innebär att sidan tvingades ligga nere.

    Vad vi blev varse om var att även om supporten till att börja med har begränsade öppettider har deras tekniska avdelning än mer begränsade tider och långa ledtider till åtgärd. Vi har tvingats att påminna och stöta på för att få något att hända. Ett ganska tråkigt konstaterande när webbsidor idag av många (särskilt när det gäller kommersiella företag) förutsätter att webbsidan som marknadskanal skall finnas tillgänglig 24/7. Hanteringen medförde extra kostnader och förlorade försäljningsintäkter, men inte tog Loopia något ansvar. Faktum är att de inte ens bad om ursäkt för att det dröjt, utan konstaterade kort att det varit helgdagar (jul, nyår) och att de därför haft längre hanteringstider än normalt.

    Avråder starkt från att handla webbhotell av Loopia. Vi har redan flyttat samtliga sidor och kommer under året att successivt lyfta över våra kunder till andra leverantörer som bevisat har bra tjänster och som går att lita på. Vet man inte vad man kan få är de säkert helt ok, men har man sett andra leverantörer på nära håll finns det inte en tvekan i det beslutet. Tyvärr.

  2. Användarvänligt
    80%
    Tillgänglighet
    40%
    Kundsupport
    10%
    Prisvänligt
    10%
    Totalt
    35%
  3. Fredrik (Kund i 1-2 år)

    Kanon! Bästa supporten som är tillgänglig de flesta av dygnets timmar.
    Stabilt och med hög säkerhet.

  4. Användarvänligt
    100%
    Tillgänglighet
    100%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    100%
    Totalt
    100%
  5. Marcus Oskarsson (Kund i 2+ år)

    Loopia är grymma när det gäller att administrera domäner, också helt ok när det kommer till webbhotelldelen. Med prisvänligt betyg 9 menar jag att man får betala lite men då fungerar det bra.

  6. Användarvänligt
    100%
    Tillgänglighet
    100%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    90%
    Totalt
    98%
  7. Magnus Höij (Kund i 2+ år)

    Inte extremt billiga (även om de har rabatter i omgångar som är tilltalande), men framför allt bra support och bra bemötande. Jag har domänen hos Loopia men själva webbhotellet är ett annat (binero).

  8. Användarvänligt
    100%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    80%
    Totalt
    93%
  9. Sara Arnald (Kund i 2+ år)

    Trots att oftast jag själv ligger bakom de problem som uppstått med mina bloggar hjälper Loopia mig alltid på rätt spår igen. Toppklass!

  10. Användarvänligt
    80%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    60%
    Totalt
    83%
  11. Stefan Nilsson (Kund i 2+ år)

    Jag har varit kund hos Loopia sedan 2007 och har därmed också upplevt en hel del. Till en början var det krångligt och omständigt att göra minsta justering men 2009 plockade man fram en helt ny kontrollpanel som är lättnavigerad, användarvänlig och otroligt enkel att hantera.

    Upptiden har varit väldigt bra och det enda som egentligen ställt till med problem är att man max tillåter 15 databasanslutningar, per användare, åt gången. Detta gick att komma runt genom att skapa en ny användare för varje sajt men i mars 2011 blev det ännu bättre tack vare att man kraftigt utökade antalet MySQL-databaser för företagskontot från 1 till 50 – utan extra kostnad. På så vis kan varje sajt ha en egen databas vilket ökar både säkerheten och gör det mer användarvänligt.

    Kundsupporten kan inte få annat än lovord. På vardagar är det mailsvar inom ett par minuter och jag har mer än en gång fått snabb hjälp vid midnatt under helger. Telefonsupport har jag bara behövt vända mig till en gång men blev då bra bemött av en trevlig kvinna som hjälpte mig lösa problemet inom ett par minuter.

    Det kan anses något kostsamt men du får vad du betalar för och jag betalar därför gärna ett par kronor extra för att få något som verkligen fungerar. Allt igenom ett väldigt bra webbhotell som jag varmt rekommenderar.

  12. Användarvänligt
    90%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    80%
    Totalt
    90%
  13. Axel Storckenfeldt (Kund i 1-2 år)

    Jag har mycket goda erfarenheter av loopia. Det har hänt att deras hemsida krånglat lite och hängt sig ibland, men inga problem som påverkat någonting allvarligt.
    I övrigt ett mycket snyggt och lättanvänt webbhotell!

  14. Användarvänligt
    90%
    Tillgänglighet
    80%
    Kundsupport
    60%
    Prisvänligt
    50%
    Totalt
    70%
  15. Johan (Kund i 2+ år)

    Har varit kund hos Loopia flera ggr genom åren genom olika företag jag arbetat med. Är i dagsläget bland annat domänkund. Loopia är ett typiskt ”storföretags-alternativ” som ger dig vad som står på pappret; inte mer, men ibland lite mindre. De har en helt OK stabilitet och robusta system och paneler, som på ytan är rätt användarvänliga. Men ska man göra något lite mer ”avancerat” än att sätta upp en blogg, såsom att peta i DNSer eller peka om servrar, så är det genast lite knepigare. Man vänjer sig vid vissa udda formuleringar och konstigt placerade alternativ etc men det kan bli bättre. Loopia är genomsnittligt och i mitt tycke mindre prisvärt än exempelvis Binero eller City Networks. Funkar säkerligen bra för den som vill ha ett stort, seriöst företag bakom sin server och som kan stå ut med att svar från kundtjänst tar tid och mycket paragraf-rytteri. Skulle dock överlag inte rekommendera.

  16. Användarvänligt
    40%
    Tillgänglighet
    60%
    Kundsupport
    40%
    Prisvänligt
    40%
    Totalt
    45%
  17. Olof Fredriksson (Kund i 2+ år)

    Använder Loopia främst till hantering för domäner men har även en del erfarenheter kring dem som webbhotell. Jag gillar deras kontrollpanel, det är lätt att hitta olika saker och är dessutom mycket snabbare än många konkurrenters.Tyvärr erbjuder de i dagsläget inte samma volym i trafik och utrymme som t ex Binero och Citynetwork vilket får mig att sänka prisvänligheten en aning.

    Jag kan dock starkt rekommendera deras dyndns-api där man lätt kan ändra ip-adresser på domäner, har inte sett något liknande hos något annat företag och det funkar väldigt bra!

  18. Användarvänligt
    80%
    Tillgänglighet
    80%
    Kundsupport
    70%
    Prisvänligt
    60%
    Totalt
    73%
  19. Albin Stööp (Kund i 2+ år)

    Jag har upplevt det mesta med Loopia, allt från kaos till motsatsen. Deras kundsupport är generellt trevlig men kan ibland vara på dåligt humör, bättre är det med ÅF-supporten som är riktigt glad och härlig.

    Loopia ligger långt före många andra webbhotell på så sätt att man har en GRYM kontrollpanel. Nästan alla andra webbhotell har någon engelsk eller kass översatt (rent utsagt) skitpanel som någon gjorde i början på 90-talet.

    Om någon skulle ställa mig frågan: Vilken webbhotell rekommenderar du? Då skulle jag faktiskt svara Loopia, detta efter att ha testat säkert 8 olika svenska webbhotell.

  20. Användarvänligt
    80%
    Tillgänglighet
    70%
    Kundsupport
    80%
    Prisvänligt
    90%
    Totalt
    80%
  21. Kristoffer Wedholm (Kund i 2+ år)

    Mycket bra erfarenheter trots några enstaka gånger då mina sajter legat nere. Irriterande för stunden men inget som gjort någon skada i förlängningen.

  22. Användarvänligt
    90%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    70%
    Prisvänligt
    50%
    Totalt
    75%
  23. Andreas Johansson (Kund i 6-12 månader)

    Har använt Loopia ett bra tag och jag ångrar mig verkligen inte att jag skaffade dem. Det jag gillar med Loopia är att de har Prepaid system så jag slipper dra fram kontokortet varje gång jag köper någon domän genom dem.

    Sen har jag faktiskt aldrig behövt använda deras support direkt. Dock så ställer man en generell fråga på t.ex twitter så svarar de snabbt som attan. Vilket gör att de får 10/10 i kundsupport.

  24. Användarvänligt
    90%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    100%
    Prisvänligt
    80%
    Totalt
    90%
Lämna en recension på Loopia (Du får en länk till din sida)
 Företag+FöretagPrivat
WebbhotellBesökBesökBesök
Bästa Pris / år3000 kr1704 kr1008 kr
Startavgift369 kr369 kr369 kr
Uppsägningstid0 mån0 mån0 mån
Avtalstid12 mån12 mån12 mån
    
ServerplatsSverigeSverigeSverige
PlattformLinux och WindowsLinux och WindowsLinux och Windows
KontrollpanelEgenutveckladEgenutveckladEgenutvecklad
Utrymme10 GB10 GB5 GB
Trafik100 GB100 GB50 GB
DomänkopplingarObegränsatObegränsatObegränsat
SubdomänerObegränsatObegränsatObegränsat
FTP-kontonObegränsatObegränsatObegränsat
E-postkontonObegränsatObegränsatObegränsat
Automatisk backup
Dynamisk DNS
Olika C-nät
SSH
SSL
Cronjobs
Egna felsidor
    
PHP
ASP
.NET
JSP
Ruby on Rails
CGI
    
MySQL50 st50 st25 st
MSSQL
Access
    
E-postsupport
Telefonsupport
Livechatt

Loopia erbjuder domäner till följande priser.

DomäntypÅrsavgift 
.COM79 krTill Webbhotellet
.SE99 kr
.NU159 kr
.EU59 kr
.ME159 kr
.NET79 kr
.ORG79 kr
.BIZ79 kr
.INFO79 kr
.DK79 kr

Senaste tweetsen om och av Loopia.

  1. jimmieeriksson2 Wed Nov 15 16:44:16 +0000 2017

    RT @loopia: Så förbereder du din webshop inför Black Friday - 8 tips: https://t.co/DIu2Xo2HTU #BlackFriday2017 https://t.co/jUu4eNIICj

  2. loopia Wed Nov 15 14:34:00 +0000 2017

    @andersbonnevier Beklagar. Det är lagringen för webbfiler som har en störning. Tekniker felsöker. //Daniel Ö Loopia Support

  3. andersbonnevier Wed Nov 15 14:25:48 +0000 2017

    @loopia #loopia 502 bad gateway .. inte kul längre!

  4. loopia Wed Nov 15 14:00:02 +0000 2017

    Så förbereder du din webshop inför Black Friday - 8 tips: https://t.co/DIu2Xo2HTU #BlackFriday2017 https://t.co/jUu4eNIICj

  5. micblo63 Tue Nov 14 12:18:52 +0000 2017

    RT @P4Vastmanland: Loopia: Skinnskattebergs kommun missade uppdatering https://t.co/50Te1afTB8 https://t.co/kaF1OwZbxA

Många webbhotell har en sida med aktuell driftinformation. Ofta har man denna sida på en server i en annan serverhall än den där man hostar sin och kundernas hemsidor. Detta för att driftstatusen ska gå att nå även när servrar ligger nere. Sidan med driftinformation för Loopia hittar du här:
http://www.driftbloggen.se/