Surftown

surftown
Användarvänligt
40%
Tillgänglighet
49%
Kundsupport
42%
Prisvänligt
55%
Totalt
47%

Pris från 36.25:-/mån


Besök Surftown

Lämna en recension på Surftown

Surftown startades 2003 och har växt till en av Sveriges största leverantörer av webbhotell. Surftown har idag över 100.000 kunder och 150.000 domäner.

Öppenhet och ärlighet är ledorden som ska hjälpa surftown att bli sveriges bästa webbhotell. Man jobbar utan bindningstider och har 30 dagars öppet köp. Man trycker också på att man har en blogg med ärligt snack och öppen debatt.

Surftown fick utmärkelsen bäst i test utav Råd & Rön för några år sedan och har även fått utmärkelsen  ”Bästa budgetval” i ett webbhotelltest av Internetworld.

Just nu bjuder Surftown på 12 månadsavgifter och du sparar 735:-. Ta del av erbjudandet här.

Besök Surftown
Om du har din hemsida hos webbhotellet Surftown vill vi gärna att du lämnar en recension. Både positiva och negativa recensioner är uppskattade och behövs för att hålla topplistan aktuell med dom bästa svenska webbhotellen. (Om du lämnar ett betyg får du en länk till din hemsida)

  1. Niclas Svedlund (Kund i 2+ år)

    För 5 år sedan var Surftown ett av de bästa man kunde ha. Idag helt klart ett av de sämsta man kan tänka sig. Man har byggt ett av de sämsta gränssnitten jag sett. Har du mer än en domän och fler än två mailadresser att hålla reda på är det en ren mardröm att försöka administrera dessa. Jag är nu på väg att flytta samtliga domäner till ettt nytt hotell.

  2. Användarvänligt
    10%
    Tillgänglighet
    50%
    Kundsupport
    10%
    Prisvänligt
    10%
    Totalt
    20%
  3. Anna Eriksson (Kund i 2+ år)

    Har varit kund i många år. Har fungerat hyfsat bra tidigare men nu har de ändrat gränssnittet och ingenting fungerar. Totalt värdelöst!

  4. Användarvänligt
    10%
    Tillgänglighet
    30%
    Kundsupport
    30%
    Prisvänligt
    50%
    Totalt
    30%
  5. Agneta Wändell (Kund i 2+ år)

    Har haft en domän på Surftown i närmare nio år. Inga problem förrän i våras då de plötsligt släckte ner domänen trots att jag betalade fakturan. Som svar på varför de gjort det sa de att mitt konto inte fanns.
    Hade tänkt använda Surftown som webbhotell när jag nu gör om hemsidan, men den incidenten gjorde att jag tappade förtroendet.
    Nu, när jag ska flytta min domän, krånglar de och skickar till en kontaktadress jag slutade använda hos dem för flera år sedan. Trots att jag skickat bevis på att jag ändrat så krånglar de och svarar samma sak som en papegoja.
    Får ingen förklaring till varför jag, men tydligen inte de, har rätt epostadress.
    Betyget 3 för supporten står för att jag vid ett par tillfällen ändå fått snabb hjälp av chatten.
    Rekommenderar inte Surftown.

  6. Användarvänligt
    40%
    Tillgänglighet
    10%
    Kundsupport
    30%
    Prisvänligt
    40%
    Totalt
    30%
  7. Aladdin (Kund i 2+ år)

    Varit kund i 10år och det började jätte bra. Men dom senaste 2 åren har det varit under all kritik. E+post funkar inte och när jag ska logga in på web mailen finns inte mina e+post addresser.

    I början var supporten bra och dom försökte hjälpa. Men nu verkar dom ha givit up och jag ska buta web hotel efter 10 år

  8. Användarvänligt
    30%
    Tillgänglighet
    10%
    Kundsupport
    10%
    Prisvänligt
    20%
    Totalt
    18%
  9. Emmy Zettergren Nordström (Kund i 2+ år)

    Under alla år som jag har använt Surftown har jag tyckt att de egentligen har skött sig bra. Men vänligheten på supporten är oerhört personberoende och de som har varit trevliga verkar ha slutat. Det som nu får mig att lämna företaget är dåligt bemötande och en support som vägrar svara på mina ”jobbiga” frågor om varför de gett olika kunder olika svar i samma frågar och dessutom blivit påkomna om att ljuga om sina backup-rutiner i en granskade artikel från Internet World. Jag blev själv nyligen av med en databas av misstag som de påstår att de inte ”kan” återställa rent tekniskt för privata användare. I artikelns kommentarer erkänner de dock att de kan men inte vill eftersom de valt att inte erbjuda den tjänsten för privata kunder.

    Ett stort minus är att alltså de inte återställer privatpersoners förlorade filer, om inte Surftown själva har klantat sig. Och att de ljuger om det. Så gör inga misstag själv och ha fullständig backup. Annars är det kört.

    Adminpanelen är också från medelåldern och inte speciellt användarvanlig. Blir även galen på att jag blir utloggad från adminpanelen så fort jag växlar mellan supportärenden, fakturaadministrering och hanteringsverktygen.

  10. Användarvänligt
    50%
    Tillgänglighet
    50%
    Kundsupport
    30%
    Prisvänligt
    60%
    Totalt
    48%
  11. Gunnar G (Kund i 2+ år)

    prisvärt för privat, men räkna med att support ibland ger ”goddag yxskaft” svar på mer komplicerade frågor.

  12. Användarvänligt
    70%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    40%
    Prisvänligt
    90%
    Totalt
    73%
  13. Olov K (Kund i 2+ år)

    Har utvecklats mycket sen jag skaffade hosting där 2008. Numer är safe_mode off, php5 har memory limit 128.

    Supporten svarar alltid snabbt och personligt och hjälper ofta aktivt till. Aldrig haft problem med upptid förutom två gånger; vid den gigantiska översvämningen i Köpenhamn, och en gång tidigare under några timmar. Känns ärliga och personliga med bloggen, där folk faktiskt skriver och diskuterar vidareutvecklingen med folk, utan att gömma sig bakom byråkrati. Stort plus med filhanterare som hanterar arkiv (zip, tar osv), vilket inte Loopia har, dvs det är en mardröm att installera stora php-applikationer som CMS:er, om deras system inte råkar ha en 1-clickinstaller för just det CMS:et.

    Dock ganska dålig och ful kontrollpanel, många olika databas-servrar att hålla reda på (istf endast localhost) och en hel del hjälp inne på kontrollpanelen ger 404-fel eller är på danska.

  14. Användarvänligt
    50%
    Tillgänglighet
    70%
    Kundsupport
    90%
    Prisvänligt
    80%
    Totalt
    73%
  15. Andreas Lejbro (Kund i 2+ år)

    Har av använt surftown i över 5år och för det mesta har jag varit nöjd. Nnder seaas år han mina sidor (två domäner på samman konto) där funkar bra.

    Det jag tyckt funkat mindre bra är:
    Fick databasen hakad. Då fanns det ingen hjälp att få. ingen backup och väldigt liten förståelse för mina problem.

    Surftown fick för sig att bada sina servrar (översvämning) dår tog det flera dagar innan det kom ut någon information. Vist en katastrof kan hända men dom borde ändå vara snabbare att informera sina kunder om att dom har problem.

    Dom få gånger jag behövt hjälp har dom varit sega på att svara.

    Deras tips om hur man upprättar en WordPressblogg ger jag inte mycket frö. Bättre att lära sig själv någon annan stan hur man ska göra.

  16. Användarvänligt
    60%
    Tillgänglighet
    90%
    Kundsupport
    50%
    Prisvänligt
    70%
    Totalt
    68%
  17. niklas storm (Kund i 0-6 månader)

    Lite nedtid pga regnet men bra på att rapportera. Gav stor hjälp när WP inte fungerade.

  18. Användarvänligt
    70%
    Tillgänglighet
    70%
    Kundsupport
    90%
    Prisvänligt
    70%
    Totalt
    75%
  19. Alexander Edbom (Kund i 0-6 månader)

    Dålig support (bara på danska om du frågar på Twitter) och långa väntetider. Ingen support på natten.

    Hade problem att installera wordpress i rooten med one-click-install. Fick fel varje gång jag försökte installera i rooten så istället blev det x.com/x.com

  20. Användarvänligt
    40%
    Tillgänglighet
    40%
    Kundsupport
    30%
    Prisvänligt
    70%
    Totalt
    45%
  21. Johan (Kund i 0-6 månader)

    Surftown är ett företag som, i likhet med FS Data, älskar 80-talet så mycket att de gärna vill leva kvar där. Ungefär så känns det att använda deras kontrollpanel, och något annat kan inte förklara att beställningar av tjänster och domäner kan ta allt från timmar till dagar. De är inte jättedyra, och erbjuder bra stabilitet och upptid, men du kan se fram emot en pinsamt dålig upplevelse som kund vad gäller användarvänligheten. Det gör också att använd-barheten går i botten. Vill du ha en WordPress-blogg som INTE ligger i en mapp/subdomän? Inga problem. Det är en helt ologisk procedur som kräver meck med FTP-överföringar, flytt av mappar, ändringar av permalänkar och så vidare. Sånt är livet som Surftown-kund. Och allt samtidigt som företaget själva beskriver ”det är lätt, följ bara dessa 2389 steg för att…”. Nej, Surftown är inget bra alternativ om man har några seriösa sidor att hosta. Du kommer hur som helst inte vilja uppdatera dem om du hostar dem där.

  22. Användarvänligt
    10%
    Tillgänglighet
    30%
    Kundsupport
    50%
    Prisvänligt
    50%
    Totalt
    35%
Lämna en recension på Surftown (Du får en länk till din sida)
 ExpertAdvancedFöretag LightStarter
WebbhotellBesökBesökBesökBesök
Bästa Pris / år1035 kr735 kr2748 kr435 kr
Startavgift149 kr149 kr149 kr149 kr
Uppsägningstid1 mån1 mån1 mån1 mån
Avtalstid12 mån12 mån12 mån12 mån
     
ServerplatsSverigeSverigeSverigeSverige
PlattformLinux och WindowsLinux och WindowsWindowsLinux
KontrollpanelEgenutveckladEgenutveckladEgenutveckladEgenutvecklad
Utrymme30 GB20 GB10 GB10 GB
Trafik70 GB50 GB100 GB30 GB
Domänkopplingar20 st10 st2 st1 st
SubdomänerObegränsatObegränsatObegränsatObegränsat
FTP-kontonObegränsatObegränsatObegränsatObegränsat
E-postkontonObegränsatObegränsatObegränsatObegränsat
Automatisk backup
Dynamisk DNS
Olika C-nät
SSH
SSL
Cronjobs
Egna felsidor
     
PHP
ASP
.NET
JSP
Ruby on Rails
CGI
     
MySQL1 st1 st1 st1 st
MSSQL
Access
     
E-postsupport
Telefonsupport
Livechatt

Surftown erbjuder domäner till följande priser.

DomäntypÅrsavgift 
.COM229 krTill Webbhotellet
.SE100 kr
.NU229 kr
.EU229 kr
.ME229 kr
.NET229 kr
.ORG229 kr
.BIZ229 kr
.INFO229 kr
.DK229 kr

Senaste tweetsen om och av Surftown.

  1. Aetles Wed Oct 18 14:38:18 +0000 2017

    @elfstr0m …tack ändå! 😀 Jag har genom åren testat rätt många i jobbet (Space2u, Aleborg/Binero, Loopia, One, Surfto… https://t.co/8GriUcs183

Många webbhotell har en sida med aktuell driftinformation. Ofta har man denna sida på en server i en annan serverhall än den där man hostar sin och kundernas hemsidor. Detta för att driftstatusen ska gå att nå även när servrar ligger nere. Sidan med driftinformation för Surftown hittar du här:
http://status.surftown.com/