Användarvänligt | 81% |
Tillgänglighet | 78% |
Kundsupport | 76% |
Prisvänligt | 65% |
Totalt | 75% |
VPS |
Pris från 100:-/mån
Lämna en recension på Loopia
Loopia är en riktig klassiker på när det gäller webbhotell i Sverige. Loopia bildades redan 1999 och har sedan dess vuxit till att bli ett av Sveriges största webbhotell med över 800 000 administrerade domäner. Samtidigt har man bibehållit sin höga kvalité vilket gjort att branschtidningen InternetWorld utsett Loopia till Sveriges Bästa Webbhotell flera gånger. Loopias servrar står i deras datorhall i Västerås.
Webbhotell för företag och privatkunder
I Loopias erbjudande ingår dels paket riktat åt privatkunder och paket riktat åt företagskunder. Loopia tillhör inte de absoluta lågprishotellen men i gengäld får man bättre support, användarvänlighet och upptid.
WordPress hos Loopia
Wordpress och WooCommerce ingår i alla Loopias webbhotellpaket och installeras med ett enkelt klick. Perfekt för dig som vill komma igång med en blogg eller E-handel.
Loopia erbjuder också flera detaljerade steg för steg guider som hjälper dig att komma igång och få allting att fungera med både WordPress och WooCommerce.
Komma igång med en enkel hemsida hos Loopia
Enligt Loopia är Loopia Sitebuilder verktyget för dom som snabbt och enkelt vill komma igång med en hemsida. Verktyget låter dig skapa en hemsida direkt i webbläsaren helt utan förkunskaper. Man väljer bara en mall, drar och släpper innehåll där man vill ha det och med ett ytterligare klick är hemsidan publicerad.
Teknik
Loopia har någonting som dom kallar Loopia Boost och som ingår i webbhotellpaketen (förutom det billigaste). Boost ska ge snabbare laddtider även på lite mer komplexa databasdrivna webbplatser, tex större bloggar eller webbshoppar. Detta uppnår man genom en kombination av sidcache, kodcache och objektcache.
Den mer rutinerade användaren kan använda så gott som alla publiceringsplattformar hos Loopia tack vare att man erbjuder både Unix och Windows.
Loopia är ett webbhotell för dig som värdesätter kvalité framför att spara några kronor.
Jag har varit kund hos Loopia i många år och tjänsterna som dom levererar till oss håller alltid hög kvalitet och fungerar mkt bra. Vid problem som vi inte kan lösa själva så har dom supersnabb och kunnig support som hjälpt oss vid samtliga tillfällen.
sidorna ligger aldrig nere, snabb respons på sidor, bra utrymme.
fantastiskt snabb support som hjälper snabbt och efektivt med stort och smått, även om man sällan behöver support för sidorna funkar ju kanoners.
bra översikt över domän, wp, epostar mm.
kanontopp – jag kör på er framöver med! 🙂
Använder Loopia till många av mina kunder och är man ute efter bra kundsupport så är Loopia ett bra val. Mycket bra öppetider om man behöver prata med någon!
Om du behöver hjälp med ditt Loopia-konto så är det bara att höra av dig.
Lågt pris, därför valde man dem. Ohjälpsamma när man vill ha domännamn av dem, men annat webbhotell. Lägger på tjänster man inte bett om (DNS-tjänst) och som inte ens behövs. Vid förfrågan så påstår de att tjänsten krävs, men ändrar sig när man ifrågasätter efter att man har fått mer info.
Ingen info om tjänsten, utan den dyker upp på ett sätt som gör att man har låg chans att förstå, ifall man har flera domännamn och inte är utbildad eller mycket intresserad av facktermerna.
Arbetar som webbutvecklare och har under många års tid använt ett antal olika större och mindre tjänsteleverantörer. Ett tiotal sidor har jag drivit i egen regi, men ett stort antal genom företag som köpt utvecklingen för att sedan själva hantera förvaltningen. Användarvänlighet, tillgänglighet och supportens bemötande och kompetens är därför ytterst viktigt för att mina kunder skall bli nöjda.
Loopias DNS har jag använt i flera år och tjänsten fungerar överlag bra. Lite udda hantering i gränssnittet, men överlag helt ok.
Deras företagsabonnemang för webbhotell fungerar på sin höjd ok när det fungerar. Vanliga WordPressidor tar i genomsnitt 11 gånger så lång tid att ladda i förhållande till när vi lagt samma hos en internationell aktör. Supportens tillgänglighet är dock det som fäller ett ganska mediokert betyg. Till att börja med är supportens öppettider begränsade i jämförelse (De flesta som dessutom är billigare är tillgängliga dygnet runt). Efter att vi fått ett intrång på en sida stängde Loopia tillfälligt ner kontot och meddelade oss om detta. Detta var i sig jättebra då vi kunde agera! Det tråkiga är att det tog drygt 2 veckor innan Loopia återaktiverat kontot igen (inget man kan/får göra själv), vilket innebär att sidan tvingades ligga nere.
Vad vi blev varse om var att även om supporten till att börja med har begränsade öppettider har deras tekniska avdelning än mer begränsade tider och långa ledtider till åtgärd. Vi har tvingats att påminna och stöta på för att få något att hända. Ett ganska tråkigt konstaterande när webbsidor idag av många (särskilt när det gäller kommersiella företag) förutsätter att webbsidan som marknadskanal skall finnas tillgänglig 24/7. Hanteringen medförde extra kostnader och förlorade försäljningsintäkter, men inte tog Loopia något ansvar. Faktum är att de inte ens bad om ursäkt för att det dröjt, utan konstaterade kort att det varit helgdagar (jul, nyår) och att de därför haft längre hanteringstider än normalt.
Avråder starkt från att handla webbhotell av Loopia. Vi har redan flyttat samtliga sidor och kommer under året att successivt lyfta över våra kunder till andra leverantörer som bevisat har bra tjänster och som går att lita på. Vet man inte vad man kan få är de säkert helt ok, men har man sett andra leverantörer på nära håll finns det inte en tvekan i det beslutet. Tyvärr.
Kanon! Bästa supporten som är tillgänglig de flesta av dygnets timmar.
Stabilt och med hög säkerhet.
Loopia är grymma när det gäller att administrera domäner, också helt ok när det kommer till webbhotelldelen. Med prisvänligt betyg 9 menar jag att man får betala lite men då fungerar det bra.
Inte extremt billiga (även om de har rabatter i omgångar som är tilltalande), men framför allt bra support och bra bemötande. Jag har domänen hos Loopia men själva webbhotellet är ett annat (binero).
Trots att oftast jag själv ligger bakom de problem som uppstått med mina bloggar hjälper Loopia mig alltid på rätt spår igen. Toppklass!
Jag har varit kund hos Loopia sedan 2007 och har därmed också upplevt en hel del. Till en början var det krångligt och omständigt att göra minsta justering men 2009 plockade man fram en helt ny kontrollpanel som är lättnavigerad, användarvänlig och otroligt enkel att hantera.
Upptiden har varit väldigt bra och det enda som egentligen ställt till med problem är att man max tillåter 15 databasanslutningar, per användare, åt gången. Detta gick att komma runt genom att skapa en ny användare för varje sajt men i mars 2011 blev det ännu bättre tack vare att man kraftigt utökade antalet MySQL-databaser för företagskontot från 1 till 50 – utan extra kostnad. På så vis kan varje sajt ha en egen databas vilket ökar både säkerheten och gör det mer användarvänligt.
Kundsupporten kan inte få annat än lovord. På vardagar är det mailsvar inom ett par minuter och jag har mer än en gång fått snabb hjälp vid midnatt under helger. Telefonsupport har jag bara behövt vända mig till en gång men blev då bra bemött av en trevlig kvinna som hjälpte mig lösa problemet inom ett par minuter.
Det kan anses något kostsamt men du får vad du betalar för och jag betalar därför gärna ett par kronor extra för att få något som verkligen fungerar. Allt igenom ett väldigt bra webbhotell som jag varmt rekommenderar.
Jag har mycket goda erfarenheter av loopia. Det har hänt att deras hemsida krånglat lite och hängt sig ibland, men inga problem som påverkat någonting allvarligt.
I övrigt ett mycket snyggt och lättanvänt webbhotell!
Har varit kund hos Loopia flera ggr genom åren genom olika företag jag arbetat med. Är i dagsläget bland annat domänkund. Loopia är ett typiskt ”storföretags-alternativ” som ger dig vad som står på pappret; inte mer, men ibland lite mindre. De har en helt OK stabilitet och robusta system och paneler, som på ytan är rätt användarvänliga. Men ska man göra något lite mer ”avancerat” än att sätta upp en blogg, såsom att peta i DNSer eller peka om servrar, så är det genast lite knepigare. Man vänjer sig vid vissa udda formuleringar och konstigt placerade alternativ etc men det kan bli bättre. Loopia är genomsnittligt och i mitt tycke mindre prisvärt än exempelvis Binero eller City Networks. Funkar säkerligen bra för den som vill ha ett stort, seriöst företag bakom sin server och som kan stå ut med att svar från kundtjänst tar tid och mycket paragraf-rytteri. Skulle dock överlag inte rekommendera.
Använder Loopia främst till hantering för domäner men har även en del erfarenheter kring dem som webbhotell. Jag gillar deras kontrollpanel, det är lätt att hitta olika saker och är dessutom mycket snabbare än många konkurrenters.Tyvärr erbjuder de i dagsläget inte samma volym i trafik och utrymme som t ex Binero och Citynetwork vilket får mig att sänka prisvänligheten en aning.
Jag kan dock starkt rekommendera deras dyndns-api där man lätt kan ändra ip-adresser på domäner, har inte sett något liknande hos något annat företag och det funkar väldigt bra!
Jag har upplevt det mesta med Loopia, allt från kaos till motsatsen. Deras kundsupport är generellt trevlig men kan ibland vara på dåligt humör, bättre är det med ÅF-supporten som är riktigt glad och härlig.
Loopia ligger långt före många andra webbhotell på så sätt att man har en GRYM kontrollpanel. Nästan alla andra webbhotell har någon engelsk eller kass översatt (rent utsagt) skitpanel som någon gjorde i början på 90-talet.
Om någon skulle ställa mig frågan: Vilken webbhotell rekommenderar du? Då skulle jag faktiskt svara Loopia, detta efter att ha testat säkert 8 olika svenska webbhotell.
Mycket bra erfarenheter trots några enstaka gånger då mina sajter legat nere. Irriterande för stunden men inget som gjort någon skada i förlängningen.
Har använt Loopia ett bra tag och jag ångrar mig verkligen inte att jag skaffade dem. Det jag gillar med Loopia är att de har Prepaid system så jag slipper dra fram kontokortet varje gång jag köper någon domän genom dem.
Sen har jag faktiskt aldrig behövt använda deras support direkt. Dock så ställer man en generell fråga på t.ex twitter så svarar de snabbt som attan. Vilket gör att de får 10/10 i kundsupport.