
Användarvänligt | 43% |
Tillgänglighet | 53% |
Kundsupport | 48% |
Prisvänligt | 57% |
Totalt | 50% |
Pris från 36:-/mån
Lämna en recension på Surftown
Surftown ingår numera i webbhotellet Simply.com
Surftown startades 2003 och har växt till en av Sveriges största leverantörer av webbhotell. Surftown har över 150.000 kunder och 250.000 domäner.
Surftown har Danska ägare och har sitt huvudkontor i Danmark. Surftown vill leverera webbhosting som ger kunderna mest för pengarna.
Surftown levererar support på svenska via både chat och email även på dom billigaste webbhotell-paketen.
Trots att Surftown är ett webbhotell som med sina billiga webbhotellpaket placerar sig i budgetsegmentet ger dom bra med utrymme, trafik och minne även på sitt billigaste paket. Även HTTPS, daglig backup, obegränsat med subdomäner och databaser ingår i alla webbhotell. Något som man annars ofta får gå upp i prisklass för att få. Surftown säger sig vara perfekt för den som snabbt vill komma igång med en egen blogg, ehandel eller wordpress.
Surftown fick utmärkelsen bäst i test utav Råd & Rön för några år sedan och har även fått utmärkelsen ”Bästa budgetval” i ett webbhotelltest av Internetworld.
Surftown ingår numera i webbhotellet Simply.com
Fick bra support när min mailadress hackades för några år sedan. Uptiden har varit ok. Har inte mycket trafik på hemsidan. Det jag retar mig på är att första förnyelse fakturan för domän och webbhotell kommer ca 3 månader innan förfallodatum. Sedan kommer ytterligare påminnelser 3 – 4 gånger innan förfallodatum. Jag betalar aldrig före förfallodatum! Börjar undra om likvida problem finns?
/B
Mycket nöjd med surftown. Supporten är fantastisk!
För 5 år sedan var Surftown ett av de bästa man kunde ha. Idag helt klart ett av de sämsta man kan tänka sig. Man har byggt ett av de sämsta gränssnitten jag sett. Har du mer än en domän och fler än två mailadresser att hålla reda på är det en ren mardröm att försöka administrera dessa. Jag är nu på väg att flytta samtliga domäner till ettt nytt hotell.
Har varit kund i många år. Har fungerat hyfsat bra tidigare men nu har de ändrat gränssnittet och ingenting fungerar. Totalt värdelöst!
Har haft en domän på Surftown i närmare nio år. Inga problem förrän i våras då de plötsligt släckte ner domänen trots att jag betalade fakturan. Som svar på varför de gjort det sa de att mitt konto inte fanns.
Hade tänkt använda Surftown som webbhotell när jag nu gör om hemsidan, men den incidenten gjorde att jag tappade förtroendet.
Nu, när jag ska flytta min domän, krånglar de och skickar till en kontaktadress jag slutade använda hos dem för flera år sedan. Trots att jag skickat bevis på att jag ändrat så krånglar de och svarar samma sak som en papegoja.
Får ingen förklaring till varför jag, men tydligen inte de, har rätt epostadress.
Betyget 3 för supporten står för att jag vid ett par tillfällen ändå fått snabb hjälp av chatten.
Rekommenderar inte Surftown.
Varit kund i 10år och det började jätte bra. Men dom senaste 2 åren har det varit under all kritik. E+post funkar inte och när jag ska logga in på web mailen finns inte mina e+post addresser.
I början var supporten bra och dom försökte hjälpa. Men nu verkar dom ha givit up och jag ska buta web hotel efter 10 år
Under alla år som jag har använt Surftown har jag tyckt att de egentligen har skött sig bra. Men vänligheten på supporten är oerhört personberoende och de som har varit trevliga verkar ha slutat. Det som nu får mig att lämna företaget är dåligt bemötande och en support som vägrar svara på mina ”jobbiga” frågor om varför de gett olika kunder olika svar i samma frågar och dessutom blivit påkomna om att ljuga om sina backup-rutiner i en granskade artikel från Internet World. Jag blev själv nyligen av med en databas av misstag som de påstår att de inte ”kan” återställa rent tekniskt för privata användare. I artikelns kommentarer erkänner de dock att de kan men inte vill eftersom de valt att inte erbjuda den tjänsten för privata kunder.
Ett stort minus är att alltså de inte återställer privatpersoners förlorade filer, om inte Surftown själva har klantat sig. Och att de ljuger om det. Så gör inga misstag själv och ha fullständig backup. Annars är det kört.
Adminpanelen är också från medelåldern och inte speciellt användarvanlig. Blir även galen på att jag blir utloggad från adminpanelen så fort jag växlar mellan supportärenden, fakturaadministrering och hanteringsverktygen.
prisvärt för privat, men räkna med att support ibland ger ”goddag yxskaft” svar på mer komplicerade frågor.
Har utvecklats mycket sen jag skaffade hosting där 2008. Numer är safe_mode off, php5 har memory limit 128.
Supporten svarar alltid snabbt och personligt och hjälper ofta aktivt till. Aldrig haft problem med upptid förutom två gånger; vid den gigantiska översvämningen i Köpenhamn, och en gång tidigare under några timmar. Känns ärliga och personliga med bloggen, där folk faktiskt skriver och diskuterar vidareutvecklingen med folk, utan att gömma sig bakom byråkrati. Stort plus med filhanterare som hanterar arkiv (zip, tar osv), vilket inte Loopia har, dvs det är en mardröm att installera stora php-applikationer som CMS:er, om deras system inte råkar ha en 1-clickinstaller för just det CMS:et.
Dock ganska dålig och ful kontrollpanel, många olika databas-servrar att hålla reda på (istf endast localhost) och en hel del hjälp inne på kontrollpanelen ger 404-fel eller är på danska.
Har av använt surftown i över 5år och för det mesta har jag varit nöjd. Nnder seaas år han mina sidor (två domäner på samman konto) där funkar bra.
Det jag tyckt funkat mindre bra är:
Fick databasen hakad. Då fanns det ingen hjälp att få. ingen backup och väldigt liten förståelse för mina problem.
Surftown fick för sig att bada sina servrar (översvämning) dår tog det flera dagar innan det kom ut någon information. Vist en katastrof kan hända men dom borde ändå vara snabbare att informera sina kunder om att dom har problem.
Dom få gånger jag behövt hjälp har dom varit sega på att svara.
Deras tips om hur man upprättar en WordPressblogg ger jag inte mycket frö. Bättre att lära sig själv någon annan stan hur man ska göra.
Lite nedtid pga regnet men bra på att rapportera. Gav stor hjälp när WP inte fungerade.
Dålig support (bara på danska om du frågar på Twitter) och långa väntetider. Ingen support på natten.
Hade problem att installera wordpress i rooten med one-click-install. Fick fel varje gång jag försökte installera i rooten så istället blev det x.com/x.com
Surftown är ett företag som, i likhet med FS Data, älskar 80-talet så mycket att de gärna vill leva kvar där. Ungefär så känns det att använda deras kontrollpanel, och något annat kan inte förklara att beställningar av tjänster och domäner kan ta allt från timmar till dagar. De är inte jättedyra, och erbjuder bra stabilitet och upptid, men du kan se fram emot en pinsamt dålig upplevelse som kund vad gäller användarvänligheten. Det gör också att använd-barheten går i botten. Vill du ha en WordPress-blogg som INTE ligger i en mapp/subdomän? Inga problem. Det är en helt ologisk procedur som kräver meck med FTP-överföringar, flytt av mappar, ändringar av permalänkar och så vidare. Sånt är livet som Surftown-kund. Och allt samtidigt som företaget själva beskriver ”det är lätt, följ bara dessa 2389 steg för att…”. Nej, Surftown är inget bra alternativ om man har några seriösa sidor att hosta. Du kommer hur som helst inte vilja uppdatera dem om du hostar dem där.